HomeVergoedingenSportakkoord Krimpenerwaard

Sportakkoord Krimpenerwaard

Op 14 december 2022 werd het Nationaal Sportakkoord herijkt. Ook in Krimpenerwaard zijn wij – de partners in het lokaal Sportakkoord – hiermee aan de slag gegaan. De coördinator Sport en Preventie heeft een eval­uatie verspreid onder de ondertekenaars van het eerste lokale Sportakkoord. Het oude en nieuwe kernteam, bestaande uit sportaanbieders, maatschap­pelijke instellingen en gemeente, is met de uitkomsten van deze evaluatie om de tafel gaan zitten om nieuwe ambities en uitdagingen te bespreken en concrete ideeën uit te wisselen. Het resultaat hiervan is samengevoegd in dit document. Hierin formul­eren wij onze gezamenlijke opgaves en ambities op het gebied van sport en bewegen in Krimpenerwaard.

Het ‘Kracht van Sportakkoord’ verbindt de ambities van de verschillende organisaties die op een of andere manier actief (willen) zijn op het vlak van sport en bewegen. Het geeft door gemeenschappelijke ambities en nieuwe initiatieven & vormen van samenwerking een extra impuls aan het beleid op het vlak van sport en bewegen.

‘Kracht van Sportakkoord’ 2023-2026

Coördinatie en Kernteam

Om acties te laten voortvloeien uit deze ambities is een coördinator Sport en Preventie nodig gebleken. Deze functie wordt uitgevoerd door de regiocoördinator van de buurtsportcoaches in Krimpenerwaard. De coördinator Sport en Preventie wordt hierbij ondersteund door een kernteam. Het kernteam bestaat uit afvaardigingen vanuit verschillende domeinen, waarbij je kan denken aan de gemeente Krimpenerwaard, Team Sportservice, welzijn, sportverenigingen, commerciële sportaanbieders, cultuur, onderwijs en zorg. Als lid van het kernteam ben je één van de ambassadeurs van het ‘Kracht van Sportakkoord’ én beoordeel je onder andere de aanvragen die worden gedaan voor het stimuleringsbudget. Je vertegenwoordigt jouw domein en bent daarmee de stem van jouw achterban, maar je kan ook relevante informatie uit het kernteam met jouw achterban delen. Daarom is het belangrijk dat een kernteamlid overstijgend denkt, in het belang van de gehele gemeente. Verder neemt een beleidsambtenaar de rol van secretaris op zich. De secretaris notuleert afspraken en vergaderingen en houdt de uitgaven bij. Het kernteam komt elke 8 weken bij elkaar om de voortgang te bespreken en de initiatieven voor het stimuleringsbudget te beoordelen.

Oproep: nieuwe kernteamleden gezocht!

Momenteel is het kernteam van het Sportakkoord op zoek naar nieuwe leden. Graag willen wij dat het kernteam wordt aangevuld vanuit de volgende domeinen: onderwijs, zorg, cultuur en commerciële sportaanbieders. Eens in de 8 weken komt het kernteam samen voor overleg. Data en tijdstip in overleg. Geïnteresseerd om aan te sluiten bij het kernteam? Of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op met Joyce van der Sloot, coördinator Sport & Preventie, via: jvdsloot@teamsportservice.nl of 06–21913917.

Stimuleringsbudget Sportakkoord

2024: €42.000
2025: €42.000
2026: €30.000

Het beschikbare budget dient te worden besteed aan activiteiten die bijdragen aan de doelstellingen uit het ‘Kracht van Sport’ akkoord. Aanvragen kunnen worden ingediend door via onderstaande button naar het aanvraagformulier te gaan. Vergeet niet om de spelregels en beoordelingscriteria door te nemen voordat je aan de aanvraag begint.

Beoordelingscriteria

De criteria die bij de beoordeling en toekenning van het stimuleringsbudget worden gehanteerd, zijn:

  1. In welke mate dragen de activiteiten/het project duurzaam/structureel bij aan de doelstellingen/ambities van het ‘Kracht van Sport’ akkoord?
  2. In hoeverre is er sprake van borging van de activiteit/het project en de te behalen doelstellingen na afloop van de periode waarvoor een bijdrage wordt aangevraagd (ook financieel)?
  3. In hoeverre wordt door organisaties samengewerkt?
  4. Hoe groot is de eigen inzet en/of (financiële) bijdrage van de aanvrager?
  5. Komt het initiatief ten goede van Krimpenerwaard en/of zijn inwoners?
  6. Valt het initiatief en de uitvoering ervan binnen de wet- en regelgeving?
  7. Doorkruist het initiatief geen bestaande projecten of activiteiten?
  8. Indien het een al bestaand project of activiteit betreft is het dan een aanvulling, verbreding, doorontwikkeling of innovatie?

Spelregels aanvragen

Start de aanvraag!

Beoordelingstermijn

Het kernteam komt eens in de acht weken bij elkaar. Dan bespreken zij de voortgang én worden de binnengekomen aanvragen beoordeeld. Na goedkeuring vanuit het kernteam wordt het toegekende bedrag zo snel mogelijk uitgekeerd.

Services Sportakkoord

Sportaanbieders hebben te maken met veel uitdagingen. Hoe houd je je sportclub vitaal? Met tevreden sporters en voldoende vrijwilligers/medewerkers. Binnen het Sportakkoord zijn er services beschikbaar om jouw sportclub of onderneming verder te laten groeien.

Er zijn ruim 250 services beschikbaar. Onder andere op de volgende thema’s zijn er services beschikbaar:

  • Duurzame accommodatie
  • Jouw sportclub klaar voor de toekomst
  • Ledenbinding
  • Presteren met communiceren
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Voorlichting sportiviteit en respect
  • Sociaal veilige sportomgeving
  • Inclusie en diversiteit
  • Gezonde sportomgeving

Daarnaast zijn er diverse trainingen en workshops voor ondernemers, clubbestuurders, clubkader en trainer-coaches, denk aan: Omgaan met pesten, diverse sport specifieke trainersopleidingen, Nijntje beweegdiploma, Code goed sportbestuur en Een beetje opvoeder.

De lokale clubondersteuner, Ruben van Zeijl, kan je adviseren welke service past bij jouw wensen. Je kunt hem bereiken op rvanzeijl@teamsportservice.nl of door te bellen naar 06-16919074.

Vragen?

Hulp nodig bij de aanvraag? Benieuwd of jouw idee/initiatief in aanmerking komt voor stimuleringsbudget? Of wil je meer informatie over (de mogelijkheden van) het Sportakkoord? Neem dan gerust contact op met Joyce van der Sloot, coördinator Sport & Preventie. Hieronder vind je haar contactgegevens.

Joyce van der Sloot