HomeNieuwsIn gesprek bij Doet & Ontmoet over fietsles, testen en meer

In gesprek bij Doet & Ontmoet over fietsles, testen en meer

Op de koffie bij Doet en Ontmoet

Afgelopen weken en de komende tijd mogen we steeds op bezoek bij de Doet & Ontmoet-groepen van Wonen Plus Welzijn. Informele koffiemomenten, waar regelmatig een gastspreker langskomt om een interessant onderwerp aan te snijden. Wij spreken over ons project Doortrappen.

 

De reacties op ons verhaal zijn uiteenlopend. Zo was er in Slootdorp een dame die met fietshelm in de hand binnenkwam en vertelde dat ze zes jaar geleden gevallen was met de fiets. Zij  wilde vooral het belang van een helm bespreken met de groep.

Onrust veroorzaakt ongelukken

Een aantal heeft moeite met op- en afstappen, maar de meesten zijn vooral angstig als ze ingehaald worden door grote groepen, vaak snelle fietsers. “Het geeft onrust waardoor er meer ongelukken kunnen gebeuren”, aldus een van de aanwezigen.

Imago driewieler moet nog opgepoetst

De driewielfiets moet nog wat aan zijn imago doen, zo bleek meerdere keren. “Daar ben ik nog veel te jong voor”, lachte een dame in Den Oever, waar we te gast waren in het Vikingschip. En ook in Slootdorp moest een vrouw met evenwichtsstoornissen nog even wennen aan het idee. In Julianadorp brak een dame juist een lans voor de driewieler: “Ik vind het een fijne fiets.” Het leidde uiteindelijk, na wat overredingskracht, tot een positieve twijfel bij een andere vrouw, die echt angst had voor op- en afstappen. Uiteraard kunnen wij daarin helpen en faciliteren. Denk aan testen en fietslessen.

Verkeersles uitbreiden naar middelbare school

Jan Wouts van Veilig Verkeer Nederland was een van de aanwezigen in Slootdorp. Hij vertelde over zijn vrouw die nadat ze was gevallen met de fiets moest revalideren in Heliomare. Hij geeft bovendien les op basisscholen over de dode hoek. “Op de basisschool krijgen kinderen verkeersles, dat moet eigenlijk ook een onderdeel zijn op de middelbare school. Wanneer jongeren mogen autorijden zijn zij alle verkeersregels en borden weer vergeten. Jong geleerd is oud gegaan, toch?”

Meer fietspaden aanleggen

In Den Oever schoven Co Kamst en Ep de Vries van Veilig Verkeer Nederland aan. Ep de Vries: “Ik zou willen dat al die e-bikes met een voormotor verboden zouden worden. Het is zo instabiel. Heel gevaarlijk. Het beste is een middenmotor én de accu op de stang in plaats van achterop.” De conclusie van de groep in Den Oever was bovendien dat de fietspaden veel te smal zijn, dat er op voormalig Wieringen sowieso nauwelijks fietspaden zijn en dat iedere weggebruiker respect moet hebben voor de ander. Maar dat laatste is nog best een ding, beseften de deelnemers maar al te goed. “Er zijn mensen die menen dat de weg alleen voor hen bestemd is.”

Geluiden uit de regio

In Den Helder en Julianadorp waren we te gast bij de beweeggroepen van Peter Asselman en de Doet & Ontmoet-wandelgroep in de Verbinding. Wat daar naar voren kwam was de behoefte aan fietslessen, testen en advies over onder andere de driewielfiets en e-bike. En een spiegel op je fiets. “Dat zou verplicht moeten zijn!”, was de reactie van de deelnemers.

En als afsluiter was er een helder betoog van een van de heren. “Je kunt wel commentaar op je medeverkeersgebruikers hebben, maar ga eerst eens bij jezelf te rade of je alles zo goed aanpakt in het verkeer.”