HomeBewegingsconsulent Freek de Kort: “Geef iedereen een succesbeleving!”

Bewegingsconsulent Freek de Kort: “Geef iedereen een succesbeleving!”

Meekijken in een gymles

De 23 kinderen uit groep 6 van OBS de Kei kijken allemaal vol verwachting naar ‘hun’ meester Freek. Wat gaat er gebeuren deze gymles? Er hangen touwen, er liggen matten, hoepels en nog veel meer. Een paar jongens houden het niet meer en rennen er op af. Maar meester Freek weet ze snel rustig op een rij op de bank te krijgen. Eerst komt de instructie, daarna mogen ze lekker gaan bewegen.

Freek de Kort

Freek de Kort is bewegingsconsulent bij Team Sportservice Schagen. ‘Gymdocent’ is een vaker gebruikt begrip voor dit beroep. Hij geeft gym op drie basisscholen, waaronder deze school in Hippolytushoef. Een vak waarbij wat Freek betreft het doorgeven van het plezier in bewegen het belangrijkst is.

Bewegen moet leuk zijn

Plezier in bewegen op jonge leeftijd heeft invloed op een gezonde leefstijl als volwassene. Dat is belangrijk en voor Freek is dat ook het leukste van zijn vak. “Het is prachtig om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen. Ze zijn heel enthousiast en dat is een goede basis voor voldoende beweging in hun latere leven.” Freek woont zelf ook in Hippolytushoef en komt regelmatig ouders van zijn leerlingen tegen, die hem vertellen hoeveel plezier hun kind heeft in de gymles. En dat is in deze les goed te zien.

Iedereen wordt gezien

De kinderen rennen voor de warming-up door elkaar. Een chaos is het allerminst. Alle ogen zijn gericht op Freek. Bij het commando ‘zitten’ zit iedereen zo snel mogelijk op de grond. “Staan.” En iedereen staat weer. Verschillende commando’s wisselen zich af en de eerste gezichtjes beginnen al wat roder te kleuren. Dan is het tijd voor andere spelletjes. Freek fluit af, de kinderen gaan zitten. Eerst een korte evaluatie. Freek geeft complimentjes over alles wat goed ging en geeft tips en verbeterpunten. Het is opvallend hoeveel hij heeft gezien. Dit ritueel herhaalt zich een paar keer gedurende deze gymles. Dan verdelen de kinderen zich over drie spelletjes. Een kleine botsing tussen twee kinderen heeft Freek snel getroost. Een kind dat iets niet denkt te kunnen wordt snel weer gemotiveerd het nog eens te proberen. Elk kind krijgt individuele aandacht en iedereen wordt gezien.

Verstop de niveaus voor meer succesbeleving

Gymles is niet voor elk kind de leukste les van de dag. Hoe gaat Freek daarmee om? “Je wilt elk kind een succesbeleving laten ervaren. De oefeningen en spelletjes in de gymles moeten voor iedereen haalbaar zijn. Het individu staat daarbij centraal. Hoe krijg je dat zwakkere kind op een hoger niveau? Ik verstop verschillende niveaus in een spel of oefening.” Freek wijst naar een dikke mat met een lang elastiek ervoor waar kinderen over heen kunnen springen. Kinderen kunnen via de hoge kast over het elastiek springen, via een smalle bank of met een springplank. “Het lijkt alsof de kast het moeilijkst is, maar in feite maak je zo de laagste sprong. Via de kast springen is dus eigenlijk het makkelijkst in dit spel. Dat leg ik niet uit, dat ondervinden ze zelf. Door de niveaus niet te benoemen zijn kinderen minder geremd en worden meer uitgedaagd.” En als een kind gewoon echt geen zin heeft? “Dan probeer ik te achterhalen wat de reden is. Vaak is het onzekerheid en denken ze dat iets te moeilijk is. Maar het kan ook juist te makkelijk zijn. Dan bied ik andere niveaus aan om nieuwe uitdagingen aan te gaan.”

Plezier in bewegen

Wilde Freek altijd al gymdocent worden? “Ik wist nooit wat ik wilde worden. Pas in havo 5 heb ik uiteindelijk gekozen voor de ALO, de academie voor lichamelijk opvoeding, in Groningen. Nog een hele tijd heb ik gedacht dat ik gym zou gaan geven aan het voortgezet onderwijs. Basisonderwijs leek me niks voor mij. Nu blijkt dat het de beste keuze is die ik ooit heb gemaakt! Kinderen zijn heel eerlijk, enthousiast en je ziet snel vooruitgang in hun ontwikkeling en in hun plezier in bewegen. En dat is precies wat ik graag wil stimuleren: plezier in bewegen!”