HomeNieuwsCampagne tegen online pesten bij sportverenigingen

Campagne tegen online pesten bij sportverenigingen

Sportverenigingen staan vaak met lege handen bij misbruik van sociale media als WhatsApp en Twitter. Zeker voor jeugdleden zijn de grenzen van sportief mediagebruik niet altijd duidelijk. De Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB) en Mijn Kind Online starten daarom de campagne Sportief met Sociale Media, met een toolkit voor sportverenigingen.

Sociale media zijn belangrijk voor het clubgevoel en de sociale banden binnen een sportvereniging, zegt Remco Pijpers van Mijn Kind Online. “Maar aan het gebruik ervan zitten ook scherpe kantjes. Van scheidsrechters die op Twitter door spelers worden uitgescholden tot pesterijen tussen teamgenoten via de gezamenlijke WhatsApp-groep. Emoties zijn in de sport altijd dichtbij en dan is een dreigende tweet zo verstuurd.”Veiliger sportklimaat
Sportbonden geven aan dat zij niet weten hoe ze misbruik via sociale media kunnen voorkomen of aanpakken. “Dingen die op het veld of in het clubhuis gebeuren, zie of hoor je”, zegt Guido Davio, manager Verenigingszaken van de KNHB. “Maar wat er online gebeurt, is vaak buiten het zicht van ouders, coaches, teamgenoten, bestuur of bond – terwijl de impact groot is. Alle partijen zijn nog zoekende hoe hiermee om te gaan. Daarom is het goed dat er nu een handvat voor verenigingen komt.” Eind augustus kunnen alle sportverenigingen over de toolkit beschikken.

Statement
Door aan te haken op de campagne Sportief met Sociale Media maken de sportbonden een duidelijk statement, zegt Pijpers van Mijn Kind Online. “Zoals de meeste scholen het gebruik van sociale media inmiddels hebben vastgelegd in de schoolregels, moeten sportverenigingen het verankeren in hún reglementen. Zo handelen ze pro-actief en zorgen ze voor een veilig en sportief klimaat, zowel op het veld als online.”
Meer informatie op Mijn Kind Online