HomeNieuwsBuitengymles? Zo doen onze bewegingsconsulenten dat

Buitengymles? Zo doen onze bewegingsconsulenten dat

Nu de bewegingsconsulenten hun gymles alleen buiten mogen geven, wordt er wat inventiviteit van ze verwacht. Want de doorsnee lessen zijn niet altijd uit te voeren in de buitenlucht. Maar vindingrijk als ze zijn, hebben ze voor alles een oplossing.

 

Frisbee en Kingen

Jessica Glasbergen is gymdocent in Den Helder. Ze gebruikt voor de groepen 3 tot en met 8 onder andere een frisbee. Daar heeft ze een spel mee ontwikkeld. “Ik maak met hoedjes een speelveld. Twee tikkers krijgen een foam frisbee. Ze mogen niet lopen met de frisbee en moeten iemand proberen af te gooien. Als iemand is geraakt komt deze leerling er als tikker bij.” Daarnaast heeft ze Kingen geïntroduceerd. Voor groep 4 tot en met 8. Je hebt er stoepkrijt en een goed struiterende bal voor nodig. In vakken spelen de kinderen de bal met een boogje naar een ander vak. Je bent af als de bal stuitert of buiten het vak terechtkomt.

‘Mij hoor je niet klagen met dit mooie weer’

Freek de Kort geeft les in Hippolytushoef en Julianadorp. “Het is wel even wennen dat je maar aan halve klassen lesgeeft. Je hebt ineens veel meer zicht op alle kinderen in je les en kan dus ook heel veel makkelijker de leerlingen individueel begeleiden. Waar we vooral rekening mee moeten houden is de anderhalvemeter-regel. In sommige gevallen toch erg lastig. Denk aan een jonge leerling die een spelletje spannend vindt of aan een botsing tussen twee kinderen, waarna je ze wilt troosten. Daarnaast moeten we na elke les alle materialen schoonmaken, omdat de kans op besmetting tussen de verschillende klassen zo klein mogelijk te houden. Dat vraagt om creativiteit: weinig materialen en veel stoepkrijt. Maar met het weer van de afgelopen tijd hoor je mij daar niet over klagen.”

Bouw de hoogste toren

Ruben Ybema is vier dagen in de week te vinden op de Spoorbuurtschool in Anna Paulowna. Hij heeft een aantal spelvormen bedacht waarbij de kinderen fysieke inspanning moeten leveren en spelenderwijs iets bijleren. “Dat kan zowel cognitief, mentaal (winst en verlies), motorisch, maar ook omgaan met anderen zijn. Bijvoorbeeld de torenestafette. Door samenwerking moeten de kinderen tot de hoogste toren komen. Het gaat hierbij om inzicht, communicatie en reactievermogen.”

Rina Blondeau doet van tijd tot tijd een potje slagbal met haar leerlingen.

Stoepkrijt is grootste vriend

Stoepkrijt is ook de beste vriend van Manon Verblaauw. Zij geeft les op diverse scholen in de Noordkop. “Per school heb ik een andere locatie die ik kan gebruiken. Het liefst blijf ik zo dichtbij mogelijk bij de school. Voor toiletbezoekjes en als er wat aan de hand is. Ik vind een schoolplein met sportveldje een ideale combinatie: op de stenen kan ik verschillende spellen stoepkrijten doen. Daardoor heb ik maar weinig materiaal nodig. En de grasvelden kan ik mooi gebruiken voor spellen als voetbal en trefbal. Ik zie gelukkig veel blije gezichtjes. Onderling hebben we veel contact met collega’s over de lessen. Op die manier delen we ideeën en helpen we elkaar om met de weinig materialen toch een uitdagende les neer te zetten. Het enige is dat er geen muren zijn en de kinderen de ballen vaker moeten gaan halen. Maar ach, dan rennen ze weer wat meer. Samen komen we er wel en maken we er het beste van.”